Na czym polega regeneracja belki?

Belka skrętna – rozwiązanie typowe dla większości francuskich wozów – posiada dużo zalet, lecz też wady, jakie dopadają kolejnych eksploatatorów tych samochodów: jeżeli się jeszcze nie zepsuła, to na pewno się popsuje i to z fatalnym skutkiem dla kieszeni właściciela.

grafika

Autor: XTRAICE Ecological ice
Źródło: http://www.flickr.com
firmy

Autor: darkday
Źródło: http://www.flickr.com
regeneracja tylnej belki berlingo

Autor: Karen Eliot
Źródło: http://www.flickr.com
Chyba że eksploatator pozwoli się przekonać, żeby ją naprawić, zanim belka popsuje się naprawdę. Główną wartością belki podatnej skrętnie jest jej płaska konstrukcja, a nie jej właściwości jezdne. Dzięki niej da się zrobić płaski bagażnik, a w razie usterki całe zawieszenie bez trudu wyjmuje się oraz reperuje. Rutynowa wymiana łożysk to tani sposób na długie życie zawieszenia. Słaby punkt belki skrętnej to łożyska igiełkowe, na których oparty bywa sworzeń wahacza. Pierwszy etap wyczerpania łożysk nie daje prawie żadnych symptomów, które mógłby spostrzec kierowca. Po umieszczeniu samochodu na podnośniku możemy natomiast poczuć niewielki luz na kole – i kiedy tak – to jest to już najwyższy czas na renowację, jeżeli nie chcemy wydać fortuny. Wówczas wystarczy zdemontować belkę, oraz wymienić łożyska. Kiedy nie wymienimy łożysk na czas, popsują się sworznie wahaczy. Jeśli jednakże przegapiliśmy moment początkowego wyczerpania łożysk, ich resztki zaczynają szorować o sworzeń. Niszczą go ekspresowo.

Nie zapominaj – każdego dnia bądź na bieżąco. Z tego powodu nakłaniamy Cię do przeczytania kolejnego wpisu, który jest pod poniższym linkiem. Nie pożałujesz!

Oznaki to popiskiwanie jak też skrzypienie z okolic tylnego zawieszenia. Gdy feler pogłębia się, symptomy stają się widoczne i już trudno ich nie zauważyć. Wóz zaczyna się źle prowadzić, reaguje nerwowo na delikatne skręty kierownicy, zaś z okolic tylnego zawieszenia docierają dobitne hałasy.

Belkę najlepiej byłoby wymienić na nową, jednak najczęściej można ją zregenerować. Można w ten sposób sporo zaoszczędzić, ponieważ regeneracja tylnej belki Berlingo nie będzie bardzo droga.